start   meer   music   lyrics   movies   links   contact De Wisch Related 




Onder de wolken, boven de zon.

(ADVERTENTIE)

'Onder de wolken, boven de zon'

Gratis soort 'E-boek', over een soort muzikant en zijn absurde ideeën.
Met een soort muziek en een soort illustraties.

Een kleine greep uit de enthousiaste reacties:

Weer zo'n sukkel die denkt dat het interessant is voor anderen wat hij vindt. (Kabouter Plop)

Farmaceutische industrie: welke drugs gebruikt hij? Daar willen wij patent op! Of zijn ze al van ons?!

Politici, godsdienst, monsanto, bayer, de volledig te vertrouwde pers, europese commissie, geld, is er dan geen enkel heilig instituut heilig voor hem?

Mannen en vrouwen gelijk? Evolutie zou bestaan? Gebasel van iemand die het oude testament niet heeft gelezen! (Reactie Ton: ik heb nergens beweerd dat de aarde ouder is dan 6000 jaar.)

Democratie gehijacked? Vrijheid voor de rijken en democratie voor de armen? Onzin. Ik ben zelf ontzettend rijk al zeg ik het zelf, maar ik vind democratie voor de armen maar niks.


De Wisch
sneu alleen

ton de jong de wisch sneu alleen

Inleiding
Over het maken van het album 'Onder de wolken, boven de zon'. Van dag tot dag. En over de achtergronden van dit Nederlandstalige muziek- tekst- en beeldgedoe.

posters/dvd/cd/lp/boekje. foto credits van deze pagina zie onderaan.


Al jaren treed ik zo nu en dan ook alleen op.
Als niemand mee kan of wil -bijvoorbeeld als het regent- of als het een uitgesproken inhoudelijk actie-ding is waar ik niemand mee lastig wil vallen. (En het publiek dan? :-)
Op deze pagina lees je stap voor stap hoe dit Sneu Alleen album tot stand gaat komen. En over de achtergronden ervan. Dat dit gebeurt is een onderdeel van dit album. Meestal schrijft ik in het Engels, maar dit wordt een Nederlands-talige cd/dvd. Een gedeelte van wat hier staat zul je ook in het bijbehorende boekje kunnen vinden.

Ton, 17 mei 2014.

'Ik was een liefhebber van weer.' Uit: 'Zij vond dit erg mislukt.'

"Pfff, veel te veel tekst bij de plaatjes, het lijkt wel een boek... "

Ja maar, dat is het ook !
Dit is een boek. Met veel plaatjes bij de tekst !

Je kunt deze pagina lezen als een soort roman, een E-book, met muziek en illustraties, en je kunt het al lezen terwijl er nog aan wordt gewerkt...

      ------------------------------------------------------

9 september 2017 De nummers voor 'Onder de wolken, boven de zon' die nu min of meer klaar zijn:

1   Meinke bij het hek
2   Onder de wolken, boven de zon
3   Ergens heb je gelijk, geen dame...
4   5 ruiters en god(inn)en op de maan
5   Ranja heeft plezier
6   Amily en de Hypocriete Aap**
7   We zijn blij, Nemesis
  


Mogelijke andere nummers voor 'Onder de wolken, boven de zon', in volgorde van waarschijnlijkheid:

Democraties rijk
Doorgang
Drijven langs de blauwe feesttent
Denktrigger
Lied met cijfer in de titel: 3 Beaufort
School
De Parade
Een wandeling in het park en al die standbeelden
De wolf in jouw goed geklede bloed
*
De ultieme vriend *

**misschien toch niet op het album



         -----------------------------------------------


HET GELUID VAN EEN ANTWOORD

fragment uit verslag van een korte reis
Uit 'dingen, schetsen en meer'. Het kwam uit in 1990 en ik mis de sfeer en de magie van dit boekje. Ik hoop dat het gedeeltelijk in dit album terug kan komen...

 

ALLEEN OP DE PUINHOOP
over 'Onder de wolken, boven de zon'.

17 mei 2014 Dit project doe ik 'alleen' , dan is ook niemand anders aansprakelijk, of de dupe van mijn gepruts en van mijn muzikale en maatschappelijke opvattingen. Want dit wordt echt weer een puinhoop. Dit is ook een project waarin ik uitgesproken stelling neem, of misschien niet eens, ik kom gewoon uit voor wat ik vind. En dat kan vaak niet in deze mate als er andere mensen bij betrokken zijn. Ik hoef nu geen rekening te houden met technische, muzikale, inhoudelijke, vorm of tekst normen, anders dan die voor mijn gevoel kloppen. Dat geeft dezelfde opluchting als toen ik mezelf eindelijk toestond om abstract te gaan schilderen. En ik zei de gek neem zoveel mogelijk op in mijn eigen studio, speel en 'zing' alles zelf, om diezelfde reden. Het zijn nieuwe nummers en in een aantal gevallen vertalingen van nummers die ik in het Engels schreef. Dat vertalen blijkt best moeilijk, want die nummers en teksten komen voort uit mijn denken in het Engels, er ligt geen Nederlands aan ten grondslag. Over grondslag gesproken: alles wat ik doe -en dit project dus ook- heeft als uitgangspunt dat mannen en vrouwen gelijk zijn en dat iedereen, waar ook ter wereld, de kans moet krijgen om in vrijheid haar of zijn talenten te ontplooien en een leven te leiden dat daarmee in overeenstemming is. Met eerbied en zorg voor al het leven en met zorg en aandacht voor de omgeving daarvan -dus ook voor de cosmos- .

naar de inhoudsopgave


Stefan Nijssen logo Dog Licks Recording Studio

STEFAN EN DOG LICKS RECORDING STUDIO

Voor zover ik zelf niet de goede apparatuur en/of kennis heb (niet gehinderd door enige kennis ploeterde hij vrolijk voort...), werk ik in de studio van mijn vriend Stefan. In Stefans studio, de Dog Licks Recording Studio, zal ik ook de mastering doen samen met hem. Daarover later meer, bv dat ik een keer twee masters van hetzelfde nummer heb laten maken en dat die van Stefan veel beter was dan die van de Abbey Road Studios. Voor wie mij niet gelooft: ik heb de versies om het te bewijzen. Met Stefan heb ik ook de mastering en een gedeelte van het re-mixen gedaan van 'Songs for the Terreonaut' en daar ben ik super tevreden over. Deel twee gaat ook in Dog Licks gemasterd worden. Oh ja, en hier de prachtige versie van mijn 'Farmer John's Beautiful War' die helemaal in Stefans studio is opgenomen en door hem gemixed en waarvan hij het eerste gedeelte zingt: https://youtu.be/DjgUDXf2db0

Chevy at Dog Licks Recording Studio

Onder het toeziend oog van Chevy, de bedrijfsleider van Dog Licks.

 

ONDER DE WOLKEN, BOVEN DE ZON

Je zult hier geen persoonlijke of privé gegevens over anderen gaan vinden. Ik ga wel, wat een logica, vanacht (19 mei) een concept filmpje van het titellied 'Onder de wolken, boven de zon' op YouTube zetten. Ik heb 'm op gitaar geschreven, dit was zo'n beetje de eerste keer dat ik er pianoakkoorden onder probeerde te spelen. Ik neem 'm later nog 'echt' op, en de tekst is iets anders dan zoals ik het hier doe. En ooh, kon ik maar zingen of iets goed doen. Maar dit is het lied dus:
http://youtu.be/FCY0cU60S8s

Tekst van onder de wolken, boven de zon
zij zegt dat je me niet meer hoort
maar ik denk dat je alles verstaat
over de tijd
en over de weg
over later misschien
en ik vraag wat ik nu nog zonder woorden vraag

en dat ooh
ik wist nooit dat het zo snel zou zijn
ik wist nooit dat het nu al was

Je zei dat er geen god bestaat
maar ook dat je eens weer naar huis toe gaat
ik begreep nooit hoe je dat bedoelt

en oh
over het hart en over de ziel
we spraken over de geest die van rede hield
en over de wijn die weer van water was
en ik liep over dat water, water van ijs en over de vlakte dwars door de kou
en daar was het huis en de deur van jou

je zei dat er geen gerechtigheid bestaat
alleen een goede of een slechte daad
en je zei dat leven eenzaam was
en dat alles veel te kwetsbaar was

en oh
over de heuvels, over de zee
boven de wolken en onder de zon
en dan over de nacht en over de stad
we vlogen zacht
als iedereen te slapen lag

en oh
over de heuvels en over de zee
onder de wolken en boven de zon
en dan over de nacht en over de stad
we vlogen stil
als iedereen te slapen lag


terug naar de inhoudsopgave


 


FANTASTISCHE MACHINE DIE GOEDE DADEN TELT

fragment video onder de wolken
Als je het filmpje bij 'Onder de wolken, boven de zon' hebt gezien zag je hem ook, de fantastische machine die goede daden telt. Al enkele tientallen jaren komt deze machine voor in mijn werk, mischien voor het eerst in een boekje dat ik schreef in 1990: 'Verslag van een korte reis'. Toen ik de machine maakte bleek dat hij gemiddeld 10.000 goede daden telde per mensenleven, gerekend over alle 107 miljard mensen die nu op aarde leven en ooit hebben geleefd. De naam van de machine is Go Gool en ik kan (mag/wil) hier niet vertellen hoe hij werkt en welke daden er precies worden geteld, wat zijn selectiecriteria zijn...

Vraag: Is er ook een machine die slechte daden telt? Ja, maar ik ga niet onthullen waar hij staat. Als machine is hij prachtig, net als de machine die goede daden telt, maar er gaat een hele droevige, soms zelfs intens evil sfeer vanuit. Goed nieuws: hij telt beduidend minder daden dan deze. Slecht nieuws: een slechte daad heeft veel en veel meer impact dan een goede, en er moet ontzettend veel tegenover worden gezet. Dat dan wel: ik zie alles wat ik doe als een opbouwende poging om dingen beter te maken.

 

DE 7 BOMEN TUIN

In de tekst van 'Onder de wolken, boven de zon', vind je een verwijzing naar 7 Tree Garden, een lied over een prachtig landschap en een intense ontmoeting. Op dit album zou ik ook graag een ontspannen en blij nummer willen hebben. Ergens op deze pagina staat een opmerking over iemand die opgehouden is met actie voeren omdat hij niet meer tegen de negatieve sfeer kon die daar vaak bij hoort. Hij wilde eindelijk rust en kloppendheid, en harmonie. Ik heb dat ook vaak, dat het te zwaar voelt en dat ik een andere kant op wil kijken. Ik ga kijken of het nummer 'Drijven langs de blauwe feesttent' zo ontspannen en ongecompliceerd kan worden. En als dat niet lukt, want het woordje 'langs' belooft niet veel goeds wat dat betreft, heb ik het toch geprobeerd.

 

MAAR MAAR MAAR

Ik had het altijd al, maar ik heb een steeds grotere moeite met altijd perfect en altijd foutloos. Aan altijd in de maat en nooit eens een keer 'vals'. Er flink 'naast' zitten kan ook heel kloppend en goed kan zijn en een toevoeging. Ik heb een hekel aan de regels die wat creatief en vrij zou moeten zijn veranderen in een strak dictatoriaal bewind. Marcheren in de maat. En die er ook voor zorgen dat heel veel leven, echtheid en prachtigheid uit muziek verdwijnen. Net als democratie (huh..?): ik ben een grote fan van democratie, maar die is gekaapt, gehijacked, door politici en de mensen waarvoor ze werken. Democratie voor de armen, vrijheid voor de rijken. Sorry..., terug naar foutloos. Op de lagere school maakte ik soms expres fouten. Ik zal het nu niet meer expres doen (het gaat nu vanzelf), en nou ja, misschien zie, hoor en lees je al waarom ik dit album in mijn eentje moet maken. Net zoals ik zo blij ben dat steeds blijkt dat die god niet bestaat en een uitvinding is van mensen om andere mensen te overheersen, want ik zou anders een gruwelijke hekel aan hem hebben.

terug naar de inhoudsopgave



AMILY EN DE HYPOCRIETE AAP
'Ik hoor een ezel als je me kust...'

20 mei 2014 Veel van de muziekteksten kun je vinden op deze website onder 'lyrics'. Later deze week zet ik ook 'Amily' op YouTube. Ik weet trouwens nog niet of dit nummer Amily of Hypocriete Aap zal heten. Ik vind dit een fijne tekst, er is een zin waarover ik twijfelde (niet over de kloppendheid ervan), ' een hand in je slipje' maar er blijkt niemand moeite mee te hebben. Zeker mijn vriendinnen niet. Integendeel... Aanleiding voor dit lied was een voor mijn gevoel dubieus verzoek om een optreden. (Hoe onduidelijk kun je zijn...)

Wat kan het mij trouwens schelen, ik zet 'm nu vast onbewerkt, onaf, en nog niet gemixt op youtube en hier is de link: http://youtu.be/M4TZLBEy3ug
En hier de link van versie 2: http://youtu.be/Q1QE9zFgDkI
(23-7-2014)
En hier versie 3:
https://youtu.be/ttrlIaJORhs
(9-9-2017)

Hypocriete Aap
ik pak een schop, ik graaf een berg
ik gooi er alles op en
ik gooi 'm dan weer weg
ik snap niet wat ik hier doe

wohoho
eens wordt het m'n dood
door harde woorden of zacht
gegoten lood
door een pen die zo stomp is
dat ik zeg dat 't me spijt
maar iemand was me voor

ik luister naar de boogieman
die in het Engels zegt wat ik
niet weten kan
kijk daar staat weer zo'n hypocriete aap
te wachten
met alleen jouw vocht in zijn gedachten
zogenaamd heel aardig en sociaal door
jou bewogen
oh amily amily

en ik denk dat ik je hoor
jouw stem in het koor
het hemelse koor
en jullie hebben allemaal van die mooie kleren aan
met laag over laag en de bovenste
is blauw
oh amily, ohoho amily
ik denk aan jou

van de 17 gaves
heb ik er maar drie
zacht en geduldig en
telepathie
en nou denk ik dat ik je zie

oohoho

een strik in je haar en
(een gedachte ontglipt me)
een hand in je slipje
wie kent 'm nog, daar loopt
Tielse Flipje
en ik hoor een ezel als jij me
kust
ja, ik hoor een ezel als jij me kust

oh amily
ik ben slecht en jaloers
en jij bent goed
jij bent vrij om te krijgen en zo
is het goed
oh amily

is dat chocolade wat je eet
weet je niet wat dat met je doet
maar jij bent vrij en zo is het goed
alles wat jij doet is goed o amily, 't is
misschien niet zo netjes maar 't is wel goed
zo is het goed  oh amily
zo
is het goed

 


En hoor je daar ergens iets over Monsanto en Bayer en dat soort bedrijven?
Hier een link naar een documentaire over Monsanto https://youtu.be/su0om5L4Bhg

En hier hoe Monsanto liegt en informatie in de pers onderdrukt: http://youtu.be/gVKvzHWuJRU (Zie ook Wubbo's laatste brief.)

20-07-2014 Heb een tijd aan Amily gewerkt, maar het resultaat is dat vrijwel alles weer hetzelfde is. Alle nieuw ingezongen sporen weer verwijderd, toch maar geen heftige gitaarpartij erbij, stemmen nauwelijks strakker gezet, wel is de balans tussen de stemmen hier en daar heel iets anders. En het nummer is korter, dat wilde ik steeds en dat is ook beter. Ondanks het feit dat nu ook Monsanto en Bayer er uit zijn.

23-07-2014 Versie 2 op YouTube gezet. Korter is goed, maar ik denk toch dat ik de regels over monsanto en bayer er straks weer onder zet. Het is te erg wat er gebeurt zonder dat de media daar echt aandacht aan besteden. http://youtu.be/Q1QE9zFgDkI

02-08-2014 Voor versie 3 kleine tekstverandering: tielse flipje wordt waarschijnlijk Vla'se Flipje, of 'een vla die flip je'. Piano weer iets harder hier en daar, zoals oorspronkelijk, en monsanto en bayer er weer in en misschien iets veranderen aan de 2 stemmen op het einde.

09-09-2017 Versie 3 op internet gezet, Tielse Flipje is er nog, en monsanto en bayer blijven weg, want te veel eer voor die bedrijven vindt een vriendin.

terug naar boven

 

Het is fijn, om met een heilige te zijn. (Wie van de drie.)

 

KRIRISCH EN TEVREDEN (KRIRISCH? JA.)

Op de speellijst van Albon Elm, zie facebook.com/albonelm, staat ook een Nederlandse versie van 'Critical and Content'. Kririsch was een typefout waar Liesbeth, die samen met mij Albon Elm vormt, mij mee plaagde en ik houd wel van plagen dus zo is het gebleven. Maar op de Sneu Alleen cd gaat het nummer toch Kritisch en Tevreden heten. Alhoewel ik nu bedenk dat de hele titel misschien nog anders wordt. Misschien toch wel 'Ergens heb je gelijk, geen dame', zoals al in een youTube filmpje staat.

Critical and Content (Kritisch en tevreden). Hier is een wat losse Engelse versie met Lienke Supheert vocals, Sjaak Korsten drums en de gitaarpartijen door mij: http://youtu.be/jVYSWbJ2_Sk ).
Dit nummer komt op de cd in een versie met gitaar en piano. In een andere maat en in een andere toonsoort.

Ter vergelijk: verder naar onderen staat een link naar een proefopname van de nieuwe versie.

VRIJDAG 29 MEI 2014
Vandaag ga ik 'Kritisch en Tevreden' opnemen, althans, kijken hoe ver ik kom.
De versie die ik nu op ga nemen zit al heel lang in mijn hoofd. Ik ben nog bezig met wat variaties maar ik geloof dat ik heb besloten om terug te gaan naar de oorspronkelijke toonhoogte (F) en het nummer van 2/4 naar 3/4 te brengen met 176 tellen per minuut... Ik probeerde C, te laag, Dis, Lienkes hoogte en ben nu weer terug bij F voor mezelf...De piano klonk het mooiste bij Dis, maar ja...

Hier is een link naar wat ik net (vrijdag 29 mei) heb opgenomen om alvast de instellingen, de sfeer, tempo, maat, de klankkleur en de benadering van het arrangement vast te leggen.
Let niet op de stem, de zang wordt gedeeltelijk ook een stuk feller straks. Er is ook nog niks goed ingespeeld en alles is volkomen droog en nog zonder enig effect rechtstreeks opgenomen. Maar als je dit vergelijkt met de opname met Lienke hoor je al het grote verschil tussen de twee versies. En ik besluit nu om het nummer op deze manier op te gaan nemen. Ik denk dat ik dit een kloppende versie zal gaan vinden. Bij de tweede keer luisteren klinkt ie al mooier. http://youtu.be/GLuRbqN9pPU

KRITISCH EN TEVREDEN
Ken ik jou niet, vroeg de dame mij
ik zei: ik weet niet wie u bent
zij zei: weet je niet meer dat ik ooit zei dat ik geen dame ben
en ik zei: oh ja!, jij zei eens dat je geen dame bent
(ja zei zij, ik ben geen dame heb ik ooit gezegd)
en zei zij: was jij niet die jongen
die zijn gedachtes niet op een rijtje had,
(die alleen maar dacht en die zei dat hij een bewustzijn had dat die gedachtes niet bevat(ten kon))
vroeg jij je niet af waarom je een verstand had
als het je gedachtes niet bevatten kon,
jij zei dat je een bewustzijn alleen maar om dat te verstoppen had
(die zei dat hij een geweten om te vergeten had)

en ik zei:
ergens heb je gelijk, geen dame,
ik was zo slecht met denken vroeger,
en ik was zo slecht met voelen, en ik ben veranderd maar niet helemaal, ik heb alleen mijn geest totaal veranderd

zij zei: jij was altijd zo kritisch
en ik zei: maar nu ben ik tevreden
en zij ze:, je zou kritisch en tevreden moeten zijn
en ik zei: dat is wat ik ben
je moet kritisch zijn en tevreden, zeiden wij
wel, ik ben niet tevreden, zei zij,
en ik zei: maar jij was altijd zo tevreden
jij was niet kritisch, maar je was tevreden
en zij zei: ja,
maar nu ben ik kritisch en niet tevreden
en ik keek in haar ogen
en zij wendde haar hoofd af
dat is nou echt jammer
zei ik

terug naar de inhoudsopgave

           --------------------------------------

THIS DANCE WILL LAST FOR EVER

Ik weet niet waarom het volgende nummer toch hier staat, want het komt niet op deze cd heb ik besloten. Misschien omdat je in de video een vroeg stadium ziet van de fantastische machine die goede daden telt, of omdat je even de vogels ziet van Dragons of Feast, of vanwege de sneeuw op het einde. Of vanwege het noemen van 'de doorgang', of vanwege de uitspraak van de rechter, ik wil nog steed een boekje maken van de illustraties die horen bij 'Dragons of Feast', in ieder geval ligt aan deze video eenzelfde manier van denken en voelen ten grondslag als bij het 'Onder de wolken, boven de zon' project.

Een oude low-resolution low-fi
versie van: 'This dance will last for ever', een van de bigband-crooner-nummers die ik schreef, opgenomen in wat destijds mijn werkkamer in Eindhoven was (een arrogante stad met sympathieke inwoners). Veronique Hogervorst zang, Doctor Rhythm drums en ik zei de gek aan de piano. Met migraine weet ik nog. Eenmalige basis live opname met later toegevoegde 'blazerspartij' om een indruk van de bedoeling van het nummer te geven. De video is een concept van de animatiefilm, bedoeld als afsluiting van een langere muziekfilm. Klik op het vierkant rechtsonder de film als je hem groter af wilt spelen.


terug naar de inhoudsopgave



MAAGDEN !
DAT IS HET WEL !

Ik heb niks met religie. Of misschien kan ik beter schrijven: ik heb niks met godsdienst. Schijnt ook alleen maar over maagdelijkheid te gaan. (Ik kom overigens uit een familie met veel (hoge) priesters en nonnen die ik als mens allemaal erg aardig vond.) Ik vind het natuurlijk fijn voor mensen als ze ergens kracht en troost uit kunnen halen en als er iets is dat iemands leven blijder maakt. Ik begrijp alleen niet hoe iemand kan denken dat er enige aanwijzing is voor een of meerdere goden, die dan ook nog alleen waar zijn als je in die specifieke omgeving bent geboren. En die dan ook vaak nog toegerust zijn met eigenschappen die je zelfs bij mensen verwerpelijk vindt. Ik denk ook dat geen enkele god die het waard zou zijn om gediend te worden gediend wil worden. Het is voor mij zo duidelijk allemaal een politiek, klein menselijk machts concept. Bedoeld om kleine mensen macht en aanzien te geven in de ogen van volgzame andere mensen. Zelf ben ik, eigenlijk heel naief, van mijn geloof gevallen als klein kind toen er ondanks gruwelijk hard wensen en ontzettend veel vertrouwen proberen te hebben in zo'n god er de volgende ochtend geen klein hondje voor de deur stond. En echt dankbaar ben ik de pater die mij twee jaar later eerlijk antwoord gaf en mij zo van mijn laatste restje hoop en twijfel verloste. Op mijn achtste besloot ik misdienaar te worden om dicht bij de bron te zijn en zo definitief achter de waarheid van dat concept te komen. Na twee keer overhoren van mijn latijnse misdienaarszinnen was de betreffende pater bereid om op mijn vraag of er misschien geheime zekerheden bestonden waar priesters weet van hebben en gewone mensen niet, mij te vertellen dat dat niet zo was, er was niets . Het was echt gewoon een kwestie van er in geloven. Ik was hem ontzettend dankbaar voor zijn eerlijkheid, nog steeds, en ben nooit meer terug gekomen.
Soms zegt iemand wel eens dat er in naam van godsdienst verschrikkelijke misdrijven worden gepleegd. Die krijgt dan altijd meteen de wind van voren en te horen dat ook niet-godsdienstigen verschrikkelijke dingen doen. Maar wat is dat nou voor een excuus? Dat maakt het alleen maar erger. En bovendien: de beloning die aan godsdienstigen in het vooruitzicht wordt gesteld om geweldadige dingen te doen om hun god te dienen is veel groter. En dan die debatten waarbij godsdienstigen zich in allerlei bochten wringen om ook een soort onderbouwing te vinden voor hun standpunten. En dan krijg je die theisten en als deisten vermomde theisten... (Als je godsdienstig bent en al wel afwijst wat ik hier schrijf maar niet weet wat het verschil is tussen die twee dan stel ik voor dat je eerst wat te weten komt over godsdienst. Internet kan daar bij helpen, ook als je bewijzen wilt vinden voor wat ik hierna schrijf.) In ieder geval, het heeft lang geduurd voordat er in georganiseerde godsdienstsyndicaten van buitenuit een vorm van humaniteit en moraliteit kon doordringen. Positieve morele waardes zijn vaak nog steeds ver te zoeken. Andersdenkenden en gelijke behandeling van vrouwen en meisjes worden nog steeds fanatiek en geweldadig bestreden. En pas een jaar of zo geleden heeft een paus, hoofd van de katholieke kerk, besloten dat nog ongedoopte babies als ze sterven niet meteen naar de hel gaan. Verder vind ik religie een grote oplichterij, voor zover het in die godsdienststrukturen is vertaald, met als enige doel geld en macht voor evil mensen, die de boel oplichten, opjutten en liegen, en goedgelovigen voor dat doel misbruiken. Helemaal de bodem vind ik de huurmoordenaars in die gelederen die niet betaald willen worden in geld, maar in maagden. 50 maagden. Of 60, weet ik veel. En wat doen ze daar dan mee in hun eeuwig leven (want dat verdienen ze ook vinden ze). Er naar kijken? Of kunnen ze so wie so maar 50 keer ? En wat dan? Als zo'n maagd geen maagd meer is? Ook vermoorden? En met weer meer maagden betaald willen worden? Uit 'Ranja heeft plezier', mijn boogie woogie met rijmpech (die heette oorspronkelijk: Mary's having fun. With everyone.): 'maar de heilige mannen zijn niet blij: maagden voor hun jongens willen zij..!' (Overigens zijn er ook geleerden die denken dat de correcte vertaling van de betreffende belofte niet betalen met 'maagden' moet zijn, maar met 'olijven'.)

Eefje
Eefje. Zou er met haar betaald mogen worden?
Of zijn er anders nog mensen die haar lekker willen stenigen om zo in hun hemel denken te komen...?

En ik begrijp overigens ook niet dat er vrouwen vrijwillig in die westerse kerken zitten, tijdens zo'n misdienst. Ik snap wel dat je in zo'n gebouw wilt zijn, dat zijn vaak prachtige ruimtes met bijzondere sferen. En ik denk wel dat er intelligenties in het universum leven (ik bedoel dus niet mensen) en dat wij geen goed besef hebben (kunnen hebben) van hoe dingen in elkaar zitten. En in ieder geval dat het gangbare concept van tijd welliswaar werkbaar is, maar totaal niet klopt met hoe het echt werkt. Wat dit alles betreft is "Return of the Century' een van mijn favoriete liedjes. Het is een strijdlied, iets met liefde (toch), filosofie en een reis: iedereen naar zijn of haar eigen hemel, maar ik ga straks gelukkig gewoon weer naar huis.
Die titel , Return of the Century, is trouwens jaren later gebruikt door een Amerikaanse band, alhoewel hun platenmaatschappij zegt dat het onopzettelijk was... En dat er helaas geen regels voor zijn om zoiets op te lossen. Misschien copyright? suggereerden wij... Maar het was trouwens een best wel aandoenlijke band, dus what the hell...

weer terug naar boven

 

OVER LIEFDESLIEDJES

Op dit album komen tot nu toe geen liefdesliedjes. Ik heb er trouwens maar 1 ooit geschreven en als we bij live optredens dit nummer spelen doen we het meestal aan het begin met de tekst: "We hebben ook een liefdesliedje en daar beginnen we maar mee, dan hebben we dat tenminste gehad". Niet alleen vind ik dat eerlijk gezegd nogal leuk om te zeggen, maar ik meen ook altijd een soort opluchting te bespeuren bij het publiek. Overigens is het een lied dat me aan het hart gaat omdat het over een echte liefde gaat, en er staan twee mooie versies van dit lied,'Brown Eyes at Coventry', op cd: op 'Songs for the Terreonaut', met Liesbeth Betten, en op 'The Discovery of V', gezongen door Veronique Hogervorst.
Overigens is Liesbeth het totaal niet eens met mijn stelling dat ik maar 1 liefdeslied heb geschreven, volgens haar zijn het allemaal liefdesliedjes. Nou in dat geval denk ik dat 'Meinke bij het hek' zeker in die categorie valt.

 

MEINKE BIJ HET HEK

'Weet je hoe de zege kwam...' en 'Als ik niet meer vlucht, kom ik naar je terug.'
Ik woon op het prachtige Groningse platteland, tussen geweldige Groningse mensen. Ik ben geblest! En ergens in Groningen is een 13.5 km lange, vrijwel rechte smalle weg. Door vrijwel onbewoond akkerland met hier en daar een boerderij. Net breed genoeg voor twee auto's, eigenlijk ook niet en dan moet er een in de berm. Niet meer zo vaak als vroeger, maar nog steeds regelmatig rijd ik daar. Daar, aan het einde van die kilometerslange rechte smalle weg, in de laatste 5 kilometer zit zelfs helemaal geen bocht meer, aan de uiterste rand van Nederland, staan een paar huizen, afgelegen en stil. En daar zag ik zo'n 8 jaar geleden een meisje staan, op sceelers of rolschaatsen, van een jaar of 10, in haar eentje, bij een hek. Ze keek uit over die kilometers lange, lege weg naar de verre wereld in de verte, van waaruit mijn auto als een kleine stip kwam opgedoemd -wat zou daar komen- en ze zag er zo verlangend en eenzaam uit. Verlangend naar een verre wereld, waar alles te doen is, waar van alles mogelijk is. Ook de vervulling van dromen, en het antwoord op vragen. Dat beeld is mij altijd bijgebleven en past precies bij wat ik in dit lied wil zeggen. Ik twijfel soms nog wel of de titel niet moet zijn 'Meinke bij de poort'... Ik had het altijd gedacht als een nummer in het Engels, (name little girl) at the gate, maar ik schrijf het nu in het Nederlands.

meinke, maike, maaike...

27-07 De eerste regels van Meinke bij het hek:
'Weet je hoe de zege kwam?
Leugens overdag en paarden in de nacht die mij ontvoerden op hun rug en nu sla ik met een vlammend zwaard terug en nu staat Meinke bij het hek, bij de poort van het hek en ze kijkt uit over de lange rechte smalle weg naar de hoge wolken in de lucht en naar de verre vogel in zijn vlucht en iedere keer, ieder uur van iedere dag en 's avonds voor het slapen gaan vraagt ze wanneer komt hij weer en toen iedere dag van iedere week en toen iedere week en nu vraagt ze het niet meer. Meinke bij het hek, bij de poort van het hek, ze staat uren bij het hek en als je vraagt wat doe je daar dan zegt ze niks dan lacht ze vaag. Ze zit daar uren in het gras en speelt met zand en soms kijkt ze op. Dan kijkt ze uit over de lange rechte smalle weg of daar niet iets beweegt heel klein en ver ver weg in de verte van de weg...
Weet je hoe de zege kwam? '

Meinke bij het hek. De Wisch Sneu Alleen
Misschien is dit wel mijn heftigste lied tot nu toe.

31-07 Dit nummer lag weer even stil, ook in verband met het tempo waar ik niet goed grip op kreeg. Had een mooie proefversie op ongeveer 92 bpm, veel langzamer dan ik oorspronkelijk wilde, maar kloppender toch , dus dat wordt het nu toch na behoorlijk wat gevergelijk...

02 -08 Werken aan de tekst en opnames. 'Meinke bij het hek' gaat in feite over een klein meisje dat wacht op de terugkomst van haar vader. Samen met 'Is your name Lee' en 'Brown Eyes at Coventry' is het een van mijn verdrietigste liedjes.

 

OVER HET NUMMER 'DENKTRIGGER'

wals
Je bent pas intelligent als je kunt bepalen wat je gaat denken, in plaats van al dan niet te reageren op stimuli??? Daarover gaat dit nummer.

Klik hier als je links weer rechts wilt hebben!!!

 

BELASTING BETALEN

Mijn boekhoudster zei een keer: "Je mag blij zijn dat je in ieder geval geen belasting hoeft te betalen." Dat was niet waar. Zelfs toen ik zo weinig verdiende dat ik er niet van kon leven zonder hulp van vrienden (nog steeds) betaalde ik veel meer belasting dan ik geld had om van te eten. Wegenbelasting, btw, onroerend goedbelasting, energiebelasting en weet ik hoeveel belastingen meer. Zelfs de armste mensen worden niet ontzien, nog erger dan in de tijd van de tienden. En als iemand iets niet kan betalen krijgt ie een boete en moet ie nog meer betalen. Vooral een gedeelte van de overheid, zeg maar Hogerheid tegen die Groep, verheven boven het stomme volk dat zij eigenlijk zou moeten dienen maar dat nu dient om hen te dienen, is daar goed in. Overigens heb ik geen enkel probleem met het betalen van belastingen voor zover dat geld ten goede komt aan de samenleving. Maar dat is niet zo. Dat geld gaat rechtstreeks de zakken in van rijken en bedrijven die steeds rijker worden en zelf steeds minder of geen belasting hoeven te betalen en verdwijnt in een economies machtssysteem dat met datzelfde geld mensen onderdrukt en energie en tijd van hen steelt om nog meer geld en macht te krijgen. Dat geld gaat niet naar mensen die het verdienen, die er een prestatie voor leveren. Zij zitten gewoon aan de goede (lees: immorele) kant van een truuk.

 

opnieuw naar boven


ZOLANG MANNEN EN VROUWEN NIET OVERAL OP DEZE AARDE GELIJKE RECHTEN HEBBEN EN GELIJKWAARDIG ZIJN IS DIT EEN KLOTEPLANEET

En iedereen die accepteert dat het zo is heeft een daaraan gerelateerde naam.

 

WEES MEELEVEND EN INVOELEND

Al ben je nog zo kwaad, probeer altijd te kijken waarom iemand iets doet of gedaan heeft. En als je er dan al geen begrip voor op kunt brengen, kijk dan toch hoe je er het positiefste en opbouwendste mee om kunt gaan. Een goed voorbeeld van constructief zijn vind je hierboven en hieronder... :-)

 

EIGEN RISICO ZIEKTEVERZEKERING IS EEN MIS DAAD !

En de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn, zijn mis dadigers, in de letterlijke zin van het woord. Dit eigen risico moet onmiddelijk! worden afgeschaft, in ieder geval voor mensen met lage inkomens. En tevens moet gekeken worden naar de prijzen van de medicijnen en de hulpmiddelen die in de zorg worden gebruikt. Daar wordt ontzettend veel geld geroofd. En de macht van de 'zorgverzekeraars' moet aan banden worden gelegd. Eigenlijk moeten ze gewoon weer verdwijnen, en die particuliere bedrijven die nu overal voor ingeschakeld worden ook. De zorg weer het eigendom van ons allemaal. Want wij moeten het ook zelf betalen!

 

 

DE WOLF IN JOUW GOED GEKLEDE BLOED

I would like to be a mystery
your visitor who no one knows
to have as well to be the key
to see that you're their enemy
to sit here o so quietly
to trust you not again but soon
to take you on one afternoon
to feel how admiration goes
to fear the truth and then to see
the brave the brave the brave
the brave stands next to me

Woensdag 28 mei 2014. Ik weet nog niet precies wat ik hier mee zal doen. De zin 'de wolf in jouw goed geklede bloed' komt uit de tekst van The Brave Stands Next To Me, een van de kloppendste teksten die ik heb geschreven denk ik. En dit is een voorbeeld van hoe moeilijk (maar niet onmogelijk) het is om iets te vertalen. Een BBC-regiseur, hij komt oorspronkelijk uit Nederland, zei dat hij niet kon begrijpen wat de oorsprong van deze tekst was: Nederlands of Engels. Maar hoe vreemd de zinnen misschien ook zijn, zoals al mijn Engelse teksten is dit nummer volledig in het Engels geschreven vanuit mijn Engelstalige gedachten. Zoals ik er nu over denk zal ik die tekst niet verder gaan vertalen, maar deze zin gebruiken in een volledig nieuw lied.

naar de inhoudsopgave

 

DE OMSLAG VAN HET ALBUM

Over het ontwerp van de hoes later meer. (En ook over de Robin Hood Tax.) Een jaar of vier geleden, vlak na het uitkomen van Cooper Cat was ik er al even mee bezig.

NOG EVEN DIT OM AF TE REAGEREN
en er later op terug te komen.
Deze punten vinden allemaal op de een of andere manier hun plaats in de nummers van dit album.

ik denk dat het doel van de mensheid is om mogelijkheden en het heelal verder te ontdekken en om daarmee en daardoor een steeds hogere sociale ethiek te krijgen. Waar ik me zorgen over maak, bij wijze van schrijven, is dat we nog steeds geen onomstotelijk fysiek contact hebben met andere wezens. Dit kan betekenen dat het niet mogelijk is voor een 'beschaving' om te overleven, het kan ook betekenen dat de contacten er wel zijn maar inderdaad op de rand van het bewustzijn liggen, zoals mijn bewustzijn mij vertelt. Overigens is het denk ik inderdaad heel waarschijnljk dat contact met intelligenties, vergelijkbaar met aardbewoners, fataal zullen zijn voor wezens op deze aarde. Stephen Hawking heeft daar denk ik gelijk in.

Ik zag een documentaire bij de ncrv om gemanipuleerd voedsel te steunen en ook de bedrijven die dit ontwikkelen en verkopen zonder te vermelden op de verpakkingen dat het veranderd eten is en dat zij boeren overal in de wereld tot rechteloze slaven maken. Het leek in de documentaire in eerste instantie alsof de makers en de ncrv begaan waren met het lot van slachtoffers van monsanto en andere evil bedrijven, maar op het eind werd het tegendeel duidelijk: een lang interview met een voormalig tegenstander van genetisch gemanipuleerd voedsel en nu voorstander van de praktijken van bv monsanto. Zijn belangrijkste argument waarom hij nu voor was: hij had genoeg van de negatieve sfeer die het protesteren tegen wantoestanden met zich meebrengt. Hij wilde liever een fijn gevoel. Oh, ja, en dan was er nog dat kleine puntje van de rechten op alles wat leeft die monsanto zich toe probeert te eigenen, dat moest misschien nog wel opgelost worden, maar verder... En gevaarlijk, dat voedsel? Er was toch ook nog steeds niet bewezen dat mobiele telefoons gevaarlijk zijn? Kijk, dat zijn allemaal goede argumenten: ik ben nu voor want ik ben moe van het protesteren, en het is niet slecht want er is ook niet bewezen dat bv pottenbakken slecht is.

'Ja, ik eerst en jij mag ook iets zeggen, als ik dan daarna maar mag zeggen dat jij uit je nek kletst': een nederlandse vice-ministerpresident praat met het gewone volk in een tabakswinkel in den haag.

ik ga niks beloven over na de verkiezeningen want ik doe het dan niet en dan kunnen jullie ook niet zeggen dat ik mijn beloftes niet houd... partij leider van de pvda, onder gejuich van de pvda congresleden over zo veel 'eerlijkheid'.

'Ja jullie pensioengeld wat jullie zelf hebben betaald is dan wel opgemaakt door ons, maar u moet niet klagen want jullie hebben het altijd nog beter dan in andere landen.' Een nederlandse ministerpresident en zijn redenaties, waar hij mee wegkomt!! Zijn meelevend antwoord aan de geemotioneerde oude man die hem een vraag stelde hierover en die vlak daarna bewusteloos raakt van emotie, is dus: Ja, u bent wel beroofd door ons, maar u moet niet zeuren tegen mij, want ik ken iemand waarmee het nog veel erger gaat, en die is niet beroofd door ons...

En zo gaat het maar door.

Ik vind het wel geweldig dat wij in nederland -als enige land ter wereld trouwens - een partij hebben die explicitiet opkomt voor het welzijn van (andere) dieren.

FAN VAN AMBTENAREN Ik ben best wel fan van ambtenaren: veel van mijn ervaringen met ambtenaren zijn uitermate positief. Er zijn er ook een aantal die ik uitermate slecht vind. Samen met vrijwel alle politici vormt deze groep de HOGERHEID, zo ontaard dat zij denken dat wij hen moeten dienen, in plaats van andersom. Dat zijn, niet verwonderlijk, dezelfde mensen waar de ambtenaren die ik waardeer ook een gruwelijke hekel aan hebben.

Managers: hun taak bestaat uit het creeren van omstandigheden waarin anderen hun werk goed kunnen doen? 80 % ? moest zich schamen. Ze zijn contra-productief, leveren zelf geen bijdrage en frustreren mensen die wel iets doen. Deze 80% is naast het grote aantal schandalig functionerende politici een van de vier groepen die de wereld slecht houden.

Hoe een bijdrage te leveren aan het verbeteren van wat niet klopt, bewust te zijn van wat er fout is, en daar niet aan onderdoor te gaan?

Vragen. Er zijn mensen die zeggen dat zij god zij dank niet in een oorlog zitten. Maar dat klopt niet en is ook niet verdiend zolang er nog oorlog is ergens en ze/we daar niets aan doen? En voor mij voelt het alsof je medeplichtig bent als je alleen maar naar de tv zit te kijken en zo nu en dan eventueel een beetje geld overmaakt? Je bent denk ik minimaal verplicht om mee te werken aan een beter functioneren van het bankwezen, de multinationals en de politici? Het zou mij niet verbazen dat als een onafhankelijke rechter zou kijken naar schade die aan de maatschappij en de wereld wordt toegebracht, alleen al in Nederland zo'n 100.000 'leidinggevende' mensen uit de politiek, het bankwezen, overheidsinstellingen en het bedrijfsleven (daaronder vallen dus nu ook ziekteverzekeraars etc. ) veroordeeld zouden worden? Maar er wordt niets gedaan als bijna iedereen maar naar de tv zit te kijken en denkt dat zo nu en dan iets signaleren met dan weer een vraag aan een beroepspoliticus genoeg is?

naar boven

 

 

 

DE PARADE, DEEL TWEE VAN DE PRACHTIGE OORLOG VAN FARMER JOHN

1 juni 2014. Zo'n 10 dagen geleden namen we in de Dog Licks Recording Studio lead vocals op, gezongen door Stefan Nijssen, voor een nieuwe versie van Farmer John's Beautiful War. Bij dit lied horen 3 video's. Deel 2 van dit drieluik krijgt een instrumentale soundtrack voor 'Onder de wolken, boven de zon' . Ik ben ook nog aan het denken of de video van deel 2 helemaal -of meer- naar het Nederlands moet.
Achtergrondinformatie over Farmer John's Beautiful War kun je vinden door hier te klikken: Farmer John's Beautiful War.
7 juni 2014. Ik heb besloten dat er wel meer Nederlandse teksten in komen, maar niet alleen Nederlands. Hieronder staat de huidige versie van deel 2.

naar de inhoudsopgave

 

OVER HET NUMMER 'SCHOOL'

Maandag 14 juli. Ik had er al eerder over gedacht en voorzichtig een Nederlandse vertaling/tekst geprobeerd, maar vanochtend besloot ik definitief om 'School' toe te voegen aan 'Onder de wolken, boven de zon'. Het is een oud nummer, ik weet nog dat ik het schreef op de piano van een vriendin in 1985 of zo, maar ik denk dat de eerste keer dat we het live speelden in de grote theatertent op de Zwarte Cross was, in 2011. Ik had er een filmpje bij gemaakt met informatie over de Achterhoek: ALLES wat je moet weten over de Achterhoek in 5 minuten, en Lienke en Mariëlle hadden de taak om het refrein zo scherp mogelijk ertegen aan te zingen, daarmee bedoel ik net onder en boven de toon, en ik kreeg echt steeds bijna de slappe lach zoals dat klonk. Super super knap van hen!!
Ik speel het nummer ook met The Advance Team, met Stefan Nijssen op percussie, en die uitvoering is voor mij ook een feest om te doen. In de Engelstalige lieve versie. Ik had het altijd gedacht met Stefan op trompet, maar dit was een cadeau, zo verrassend goed als dat werkt met zijn percussie. Ik vind Stefan om diverse redenen een van de beste muzikanten die ik ken.
Hieronder de Nederlandse werktekst van 'School'. Met dezelfde strekking, maar toch heel anders dan de aandoenlijke en lieve versie in het Engels. Zo iets wordt het misschien dus:

SCHOOL
Op een bepaalde manier is zij zijn leraar
ze laat hem zien hoe je leeft
en hoe je crasht
op een bepaalde manier heeft zij geluk
zij leert alles op straat
dat is waar het gebeurt
daar is het zoals het is

iedere maandagochtend
wacht hij bij zijn school op haar
iedere maandagochtend
wacht hij vergeefs op haar
wil hij haar ook iets leren maar

verdomme zegt zij
jij bent zo gruwelijk saai zegt zij
dat hij zo saai is, zegt zij
iedere dinsdagochtend
wacht hij bij school op haar
iedere dinsdagochtend
wacht hij tevergeefs op haar
sukkel zegt zij
jij bent zo vervelend, zegt zij
dat hij haar verveelt, zeg zij
iedere woensdagochtend
wacht hij vergeefs op haar

wat hij haar wil/kan geven
is te saai voor haar
sukkel zegt zij, met je achterlijke school waar ze alleen nullen opleiden en waar ik echt niet heen ga, en dan komt er (misschien, misschien ook niet) een 'ongewoon' 'realistisch' en fel, ongecensureerd en lomp stuk tekst zoals
denk maar niet dat ik m'n benen uit elkaar doe voor jou, stomme imbeciel, boekenlezer, hypocriete gordijnkwast, in ieder geval niet nog een keer waarschijnlijk, verrekte cabaretier, drummer, holbewoner, of nee, jij bent geen politicus, maar jij komt er bij mij toch niet meer in daar,

en iedere donderdagochtend
wacht hij bij school op haar,
iedere donderdag wacht hij vergeefs op haar

naar de inhoudsopgave

 

EEN WANDELING IN HET PARK EN AL DIE
STANDBEELDEN

Een wandeling in het park en al die standbeelden(ihpeads) is nog geen gelopen race. Ik weet nog niet of deze mee gaat doen. Er staat een versie van dit nummer op You Tube.
http://youtu.be/bDLPh4OfUTM

EEN WANDELING IN HET PARK EN AL DIE STANDBEELDEN, lyrics

Ivy is daar
Ruby is daar
Gerard en Peter
en Stefan is daar

en Susan was daar
ze huilde een beetje
maar ik geloof dat ze
me stiekem bekeek
en Lienke was daar

en een lange rij auto's gaat langzaam voorbij
in sommige ben ik
in andere jij
en iemand
iemand zwaait naar mij

en de weg gaat omhoog
hoger en hoog
en daar staat mijn oom die deskundige is
hij zegt niks
hij zwijgt

en Eva in een korte donkerrode jas
met een paars tasje dat daar heel mooi bij past
en het is vreemd maar ik vraag me af
hoe zou jij zijn, Eva

zou je zacht zijn en stil
of schreeuwen en wild
en Lisa is daar
heel dicht tegen Eva aan

en de broodjes staan klaar in prachtige schalen
in een zaal hier vlakbij met een park er naar toe
over het pad langs bordjes
best wel vrolijk lopen wij

turners fijne pastry,
een standbeeld met een arm die wijst
meermin op een sokkel,
polysterene membraan
godin op een bliksemschicht,
ridder op een heel groot paard,
cirkel op een houten stok
en daarnaast iemand met een klok
en turners fijne pastry twee
hé turners fijne pastry 2
turners fijne pastry, hé

en Ruben die wenkt me
zegt bijna iedereen is daar
ik haal je oom en dan geef ik een teken
en dan beginnen we maar

en Eefje staat vooraan
en zoals zo vaak denk ik
ik wou dat ik Eefje was
of iemand die gelukkig was

 

naar de inhoudsopgave

 

Ik geloof wel in evolutie (zie ook een boeing 707) maar niet in zwaartekracht, of dat er geen snelheden groter zijn dan het licht, ik geloof niet in dat gods- of godenprincipe, maar kan me wel voorstellen dat er wezens zijn met geweldige capaciteiten of een geweldige morele instelling (dat laatste heeft dus eigenlijk niks met een god te maken), en ik denk dat ons tijdsbegrip volkomen fout is.

 

SUPER VAMPER IN EEN BLAUW DOOSJE

13 december. Democratisch Rijk, een nummer over stemrecht: vrijheid voor de rijken, democratie voor de armen. Politici die de democratie op een uitgekookte manier hebben gekaapt voor hun opdrachtgevers uit de geldwereld. Twee politici = 1 dictator. In eerste instantie was dit nummer een rammelende en ruige blues, met slide achtige gitaren en mondharmonica. Ik heb nog een set hele oude bluesmondharmonica's en tot mijn verbazing zijn de meeste nog goed bespeelbaar, ook de A, die ik gebruik voor dit nummer dat gewoon en simpel in E staat en de doorleefde recht toe recht aan bluesstruktuur volgt. Tenminste, dat was de bedoeling op 24 augustus, maar het voelde niet goed. Ik heb gitaar leren spelen door te luisteren naar grammofoonplaten van mensen als Brownie McGee en Lightnin' Hopkins, steeds opnieuw luisteren en proberen het na te spelen. Ik speelde mondharmonica vanaf mijn 8e en Sonny Terry zette me op een heel ander spoor toen ik 15 was. Maar ik ben geen bluesman, ik heb niets van die achtergrond en die cultuur, van welke cultuur dan ook denk ik weleens, dus ik moet het toch anders doen. Nog even zoeken.
De tekstopbouw is nu wel duidelijk, gaat aan de hand van de namen en partijen op een stembiljet.

naar de inhoudsopgave

 

EEN KADO: G/Em

15 januari 2016 / 12 maart 2017
Mijn favoriete akkoord is het maj7 akkoord en er zijn een paar akkoordovergangen die ik mijn levenlang al het mooiste vind. Een van die overgangen is van het G akkoord naar Em en dan bij die overgang ook nog -via een opmaat- accenten op de tel de noten g, fis, e. Dit nummer is daarop gebaseerd, en ook nog met een tekst die alleen maar over fijne dingen gaat... Qua compositie niks bijzonders, qua tekst wel en samen qua sfeer ook. Een kado dat ik zelf kreeg. Dat dacht ik tenminste. Maar nu lijkt het nummer toch uit te lopen op een heftige aanklacht, ondanks de (voorlopige) titel: 'Wij zijn blij.'

naar de inhoudsopgave

 

Overweging. Toen de Sowjet Unie democratisch werd hadden westerse politici kwaliteit kunnen tonen. Ze hebben dat niet gedaan. Integendeel. Zij vielen steeds meer door de mand en hebben toen hun ware aard getoond en er voor gezord dat er weer een conflictmodel ontstond omdat hun macht, en de macht en het 'geld' van de mensen waar zij voor werken, gevaar liepen.

-alles waar meer dan een (1) veldwachter voor nodig is om te handhaven, is politiek.
Een van de redenen waarom het album veel tijd kost is het Magical DustMen project. Het is nu 8 december en ik kan weer even verder werken aan dit album.

naar de inhoudsopgave

er is geen troost

voor jou of mij



Zaterdag 9 september 2017
'Amily en de Hypocriete Aap'.
'Zangpartijen' kloppender gemaakt. Versie 3.
Zondag 30 juli 2017
G / Em. Heel even gewerkt aan de tekst van 'Wij zijn blij. Nemesis'.
Zondag 12 maart 2017
G / Em. Ik werk aan 'Wij zijn blij. Nemesis'.
Maandag 16 janari 2017
Werkruimtes opnieuw ingericht zodat ik steeds heel snel kan beginnen met opnemen.

16 januari 2017
Er is een nieuw werkschema en het komende jaar staat in het teken van opnemen.
En dit jaar wil ik ook het Nederlandstalige album afhebben.

Vrijdag 15 januari 2016
Even gewerkt aan de tekst van 'Wij zijn blij', nu de werktitel voor het G/Em nummer...
Maandag 2 november 2015
Gewerkt aan '5 ruiters en godinnen op de maan'
Zondag 31 mei 2015
Het werk ligt even stil... (al een tijdje eigenlijk...)
Zondag 14 december 2014
G / Em
Zaterdag 13 december
'Super Vamper in een blauw doosje'...
Maandag 8 december
In een pauze tussen optredens, opnames voor de TimeCarriers en Albon Elm, en activiteiten met Magical Dustmen weer even tijd voor 'Onder de wolken, boven de zon'.
Zondag 24 augustus
Werken aan heftige Nederlandstalige blues. Met mondharmonica...
Zaterdag 2 augustus 2014
Opnames 'Meinke bij het Hek' en veranderingen aan 'Amily en de Hypocriete Aap'.
Maandag 28 juli
Verder met 'Meinke bij het hek'.
Zaterdag 26 juli
'Meinke bij het hek', proefopname.
Woensdag 23 juli
Versie 2 van 'Amily en de Hypocriete Aap' op YouTube gezet.
Zondag 20 juli
Werken aan versie 2 van 'Amily en de Hypocriete Aap'. En aan 'School' en 'Meinke bij het hek'..
Maandag 14 juli
Werken aan versie 2 van "Amily en de Hypocriete Aap'. De studio-inrichting afmaken en ik voeg waarschijnlijk het nummer 'School' toe aan de cd/dvd.
Zondag 13 juli
Versie 2 van 'Amily en de Hypocriet Aap' op YouTube. Uitgesteld naar maandag.
Woensdag 25 juni t/m 12 juli
Andere dingen.
Dinsdag 24 juni 2014
Aan teksten werken, ook voor deze site, en opnemen.
Vrijdag 20 juni 2014
Repeteren voor 3 optredens, 2x aanstaande zondag, oa voor Stichting Opkikker met Liesbeth, en nog 1 lied van dit project zaterdagmiddag.
Donderdag 19 juni 2014
Ga naar de Eems, om na te denken over de teksten voor 'Alfie bij het hek' en 'Drijven langs de Blauwe Feesttent'. En materiaal halen voor het inrichten van de opnameruimte. En eten bij Peter en Leni, in hun podiumcafé.
Dinsdag 17 tm donderdag 19 juni
Tijdelijke studio in kerkje bleek helaas te onpraktisch, andere ruimte in Groningen inrichten.
Dinsdag 10 tm maandag 16 juni 2014
Onder andere ombouwen en inrichten tijdelijke studio in een klein kerkje in Groningen. Deze ruimte en de komende maand waren eigenlijk gepland voor de tweede cd van Albon Elm, maar die cd is nu naar later verplaatst. Gitaar- en pianopartijen uitwerken.
Maandag 9 juni 2014
Onder andere in het kader van het nummer 'Democraties rijk' op twitter zetten en verder uitwerken: het afschaffen van belasting op erfenissen in ruil voor een verplichte uitgave van een percentage van de erfenis binnen een bepaalde termijn...
Zondag 8 juni 2014
Werken aan teksten voor een video voor de dvd 'Onder de wolken...'
Zaterdag 7 juni 2014
Tijdelijke opnamestudio regelen. Mijn eigen studio wil ik in die tijd opnieuw inrichten. Verder met instrumentale versie van 'De Prachtige Oorlog van Farmer John', en met 'Alfie bij het Hek.'
Vrijdag 6 juni 2014
Formuleringen op deze site verbeteren, de optocht in de video van de instrumentale versie van Farmer John's Beautiful War deel 2 aanpassen.
Donderdag 5 juni 2014
Weer bezig met' De Parade', zie afgelopen dinsdag. Op YouTube vind je een oude versie. Iedereen kan suggesties insturen...
Woensdag 4 juni 2014
Werken aan 'Democraties rijk'. Over ondemocratisch rijk, waarom dat zo is en hoe het anders kan.
Dinsdag 3 juni 2014
Vandaag werk ik verder aan de instrumentale versie van 'De Parade', deel 2 van Farmer John's Beautiful War. En aan de tekst op deze pagina.
Maandag 2 juni 2014
Vandaag werk ik onder andere aan een instrumentale versie van 'De Parade', deel 2 van Farmer John's Beautiful War.
Zondag 1 juni 2014
Verder met 'Kritisch en Tevreden'. 'Alfie bij het Hek' voorbereiden.
Zaterdag 30 mei 2014
Verder met 'Kritisch en Tevreden', zoals dit nummer nu toch heet. En werken aan goede formuleringen op deze pagina. Ik wil wel uitgesproken en fel zijn, maar redeljke en positieve mensen niet afstoten, en het moet wel kloppen.
Vrijdag 29 mei 2014
Vandaag begin ik met de opnames voor 'Kririsch en content' .
Kijken of ik 'm vanavond op internet kan zetten.
(Dat is niet gelukt, maar je kunt al wel een link vinden naar de concept opname die ik maakte om de sfeer van deze versie te bepalen.)
17 tm 28 mei 2014
Deze pagina opgezet en de eerste concepten on line. Zoeken naar goede formuleringen.

Behalve gruwelijk veel enthousiasme, blijheid en magie ligt er ook kwaadheid ten grondslag aan dit project.
En houden van weer! Weer? Het weer, vooral regen en storm. Voor zover mensen en dieren er geen schade door lijden. Voor schade zijn er politici. En Monsanto en Bayer bijvoorbeeld. Volgens Ton.

terug naar helemaal bovenaan deze pagina

 

 


 


klik hier als je links rechts wilt hebben (och ja...)

 

   

11 september 2017. De komende tijd is het afmaken van dit album 1 van de 3 prioriteiten.

8 juni 2016. Het werk aan 'Onder de wolken, boven de zon', ligt al een tijd stil vanwege andere projecten: onder andere nieuwe versies van Farmer John's Beautiful War, Ruby/Steery Hill, Polly Jean, de cd Blonde on Blue, 5 Mei Cultuur en Magical DustMen.
Binnenkort ga ik verder met het instrumentale Reiderwolderpolder dat fundamenteel anders gaat heten maar wel de sfeer van die weg beschrijft waar ik 14 jaar geleden vaak reed.

7 april 2015. Waarheid verbergen is tot in de eeuwigheid onmogelijk. Klik hier.

17 mei 2014. Begonnen met deze pagina.

 

Inhoudsopgave 18
Je kunt op de onderwerpen klikken als je er rechtstreeks heen wilt.

Inleiding

5 ruiters en goden op de maan
Super Vamper in een blauw doosje

Een kado: G / Em
Adinkras en supersymmetrie

Amily en de hypocriete aap

Democraties rijk
Kririsch en tevreden (Kririsch? Ja.)
Onder de wolken, boven de zon
De wolf in jouw goed geklede bloed
School

Maagden, dat is het wel

Fantastische machine die goede daden telt
De 7 bomen tuin
Ranja heeft plezier
Betaal contant !!!!
Denktrigger

Meinke bij het hek
Ik ben uitgeput
De Doorgang
Een wandeling ihpeads
Lied met cijfer in de titel: 3 Beaufort
De Prachtige Oorlog van Farmer John

Foto van ZZ Top
Links naar filmpjes
Over het ontwerp van de hoes en zo...
Het geheime geliefde Groningen
Vandaag
Het geluid van een antwoord
Advertentie...

De links op deze pagina naar externe adressen
Fout gedacht?



Hoe meer ik heb gedaan, hoe meer begrip ik heb voor dingen die mensen niet goed doen, hoe dat werkt, dat je verkeerde beslissingen neemt. Dit 'Onder de wolken' project is ook een poging om een positieve bijdrage te leveren ter compensatie van wat ik zelf fout doe.
En volgens sommigen hoort dit album en het boekje daar dan ook weer bij, bij de dingen die ik fout doe... Hoe houd je werk.

Be happy. Collect them all !

naar de inhoudsopgave

 

Een paar concepten die op YouTube staan:

hypocriete aap: sneu alleen, zo ongeveer
http://youtu.be/M4TZLBEy3ug versie 1
http://youtu.be/Q1QE9zFgDkI versie 2

Cold Man: met Liesbeth, engelse versie. Ik vraag me af of ik een nederlandse versie zal maken.
http://youtu.be/SkwmLu5DhSI

Kritisch en Tevreden: sneu alleen, een proefopname om te bepalen of dit een kloppende benadering van het lied is. concept arrangement
http://youtu.be/GLuRbqN9pPU

onder de wolken, boven de zon: sneu alleen, geschreven op gitaar, hier geprobeerd op piano
http://youtu.be/FCY0cU60S8s

Greetings from your Good Leader: De Wisch met The Vigilante Mary Choir
http://youtu.be/4aA59E4_hFM

Een wandeling in het park en al die standbeelden: hier het bijbehorende filmpje met een De Wisch versie uit 2010:
http://youtu.be/bDLPh4OfUTM

niemand wist: engelse versie met Veronique
http://youtu.be/XBXjtAEB_Nc

Farmer John's Beautiful War Part 2: sneu alleen
http://youtu.be/_dT2Ipfbhjw


De Albon Elm cd 'Songs for the Terreonaut'.

de wisch op de Zwarte Cross banner
Ton over drie jaar en zo'n 25 voorstellingen op de Theaterafdeling van de Zwarte Cross, klik hier.

 

Wazam
Wazam is er altijd bij.

 

zz top

ZZ Top !!!

 

MEET & GREET

Drac, internationaal waarvrager
Wat heeft Drac, Internationaal Waarvrager, met "Onder de wolken, boven de zon' te maken? Vooralsnog niks. Maar dat komt nog wel.


- De Wisch Sneu Alleen was VANSLAG in Borger. Speellijst en meer, klik hier.

                 --------------------------------------------

Rijmpech. Ik houd van rijmen (laat nooit een rijm liggen) maar niet in liedjes, behalve in kinderliedjes en sinterklaasliedjes, maar soms heb ik RIJMPECH.

- about 'The Revelation': 'Everything is solid, there ain't no empty space at all'. I never thought it would be possible to write a song like that.. And then there it was.

 

de wisch timecarriers st art carnivale
Time Carriers in kleine bezetting tijdens het Art Carnivale Festival op het prachtige Groningse platteland.
vero in scheveningen
Veronique, zangeres, filmer, beeldend kunstenaar, origineel denker. En Human Extraordinaire... Ik ben een grote fan van haar. (Enige overeenkomst met andere foto's op deze pagina?)

Je zei dat er geen gerechtigheid bestaat. Alleen een goede of een slechte daad. (uit 'onder de wolken, boven de zon')

 

Image from the video "How to fold your own life'.

Op YouTube vind je sommige van mijn Engelstalige nummers die niet echt vertrouwen uitspreken in de intenties, eerlijkheid en capaciteiten van politici en mensen die macht hebben of 'leiders' zijn op welk gebied dan ook: Greetings from your good leader, Cold Man, Return of the Century, Ruby, Famer John's Beautiful War, Sittin' on the Cosy Porch of Magical Dustman George McCloud, No One Ever Knew... Een van de eerste nummers die ik ooit schreef ging daar ook over: Pictures of Green.


"We all love to hear beautiful music, even if it's about terrible things. Still, I like to write terrible music about terrible things." (Ton)


petitie ton voor aanpassing stembiljet

Mijn volledig zinloze actie om het stembiljet aangepast te krijgen zodat iedereen kan stemmen. Ik heb ook alle 2e kamerleden uitgenodigd om mee te doen, maar niemand van hen heeft dat gedaan. Dat weet ik omdat ik nu (18 mei 2014) nog precies weet wie de stemmers zijn. Het is wel duidelijk dat zij er geen enkel belang bij hebben dat iedereen gaat stemmen. Nog tweeeneenhalfmiljoenmintwaalf te gaan.. :-) Klik op de afbeelding om naar de petitie zelf te gaan...

Binnenkort komt er waarschijnlijk ook zo'n petitie voor een positieve hervorming van het belastingstelsel. Zie ook 'Democraties rijk'.

terug naar de inhoudsopgave

 

Liesbeth Betten Ton de Jong De Wisch Albon Elm
De Wisch niet zo Sneu Alleen. Ton en Liesbeth zijn samen Albon Elm, zie ook facebook. Hier op YouTube:
http://youtu.be/UDovHoSUJg4 met een compilatie van 'Songs for the Terreonaut part 1'.
The Sweet Part...

Albon Elm. Three years on the road takes it's toll.
Hierboven een Albon Elm poster... Three years on the road takes it's toll: from :-) to :-| to :-(    ;-)

 

Be happy. Collect them all !


     ---------------------------------------------


terug naar de inhoudsopgave

 

Be happy. Collect them all !
En hier in het wit...

 

Binnenkort een free download yeah! van de bladmuziek van
Tons 4-stemmig koorwerk getiteld:
'De Aanpassing Van Het Nederlandse Rijkslogo Kostte 15 Miljoen Euro'.
(Fijn om komende winter met de hele familie te zingen bij de afgesloten centrale verwarming.)

Deze compositie bezingt in grote lijnen en vaak in detail waaraan dit geld is besteed.

Deze komt er niet op. (Op 'Onder de wolken...')

 


borduurwerk met Bad Holster

Brothers in Arms. The Bads: Mike, Ton en Tobias. Bad bad bad Holster. Hier vereeuwigd op een borduurwerk !!! Daar hebben Reyneke, Martine, Saartje, Mieke, Jany, Wendelmoeth, Dorine en Efiena gedurende 8 maanden aan gewerkt. En hieronder de Bad Holster plectrums. Is dat even schrikken!

speciaal uit Frankrijk : plectrum van Bad Holster Tobias speciaal uit Frankrijk : plectrum van Bad Holster Mike speciaal uit Frankrijk : plectrum van Bad Holster
Ton

terug naar de inhoudsopgave

               -----------------------------------------------

 

DEMOCRATISCH RIJK, WHY WE en THE KNUCLEHEADS

Zo'n 10 jaar geleden besloot ik over een aantal jaren tijd vrij te maken om economie te gaan bestuderen. Dat was nog voor de nieuwe bankschandalen en de eurocrisis. Achterliggende gedachte was dat er geld en rijkdom op ieder gebied genoeg is maar dat het economische systeem niet deugt, dat wil zeggen, het deugt prima, voor de rijken die steeds rijker worden en voor de banken die zij bezitten die steeds machtiger zijn geworden. Ook na en tijdens de door hen veroorzaakte crisis van de afgelopen jaren bleek dat er voor hen niks aan de hand is, integendeel: zij zijn nog rijker en machtiger geworden. En nu is er niks veranderd met het systeem, waarom zou het ook. De eerste YouTube video van De Wisch, 'Why We', had trouwens al een intro en een outtro dat daar over gaat. Zie hier http://youtu.be/kBVJ4w39GHM
Ik ben inmiddels dus begonnen met bestuderen van 'economie', helemaal bij de basis en via ruilhandel vroeger tot nu, ook vanuit het idee: vuur met vuur bestrijden om ruimte te maken voor een echte verandering. Een aantal oorzaken voor de economische=machtsongelijkheid in de samenlevingen op onze aarde zijn vrij makkelijk aan te geven. Maar hoe vanuit de bestaande situatie zonder chaos te veroorzaken tot een verbetering te komen is moeilijker, omdat de machthebbers en profiteurs van het systeem er op het oog geen belang bij hebben en ongetwijfeld zelfs met geweld hun belangen zullen verdedigen. Moeilijker, maar niet minder haalbaar. Er zijn een aantal eenvoudige en voor iedereen, nou ja, 99.8% van de mensen, profijtelijke maatregelen te treffen. (In Engeland hebben 5 families evenveel geld als 12.8 miljoen andere Engelsen.)
En intussen ben ik bezig met het nummer 'Democraties rijk' om op een andere manier aandacht te besteden aan geld en 'democratie'... 

 

ACHTERGROND VAN HET NUMMER 'DEMOCRATIES RIJK'

22 mei 2014 Dit hele stukje moet ik nog goed bekijken en herschrijven want het zegt niet wat ik precies wil zeggen. Hieronder staan wat overpeinzingen die te maken hebben met wat de tekst voor 'Democraties rijk' zal worden.

Een van de dingen die kunnen gebeuren is het afschaffen van erfbelasting. In plaats daarvan het verplicht uitgeven van een bepaald percentage van de erfenis binnen een bepaalde termijn. De voordelen voor iedereen op verschillende gebieden zullen duidelijk zijn. En ook de belastingdienst gaat er niet op achteruit. Binnenkort een aantal variaties en de doorrekeningen op deze pagina.


Hier staan een aantal dingen die te maken hebben met het nummer 'democratisch rijk'. Het zijn dingen waar ik over nadenk: een manier van kijken naar wat er gebeurt en waarvan veel mensen denken dat het waar is.
De europese unie was gepresenteert als een puur economisch samenwerkingsverband. Nu blijkt dat het altijd al de bedoeling is geweest om er een politieke machtstruktuur van te maken met mensen die over europa willen heersen. Dit is naar buiten gekomen in gefilmde verslagen van debatten die (nog) op internet te vinden zijn.
De euro wordt nu ook door de politici en deskundigen die hem doorgedrukt hebben beschouwd als een slecht idee waarvan we niet meer afkunnen. Hun conclusie: pech gehad mensen... (Er is in Engeland al een tijdje weinig roep meer om het opheffen van de engelse pond...)
En andere punten waarover ik nadenk in verband met de tekst van dit nummer:
- is rente evil en mede een technische oorzaak van economische onderdrukking, en zelfs het gijzelen van hele landen...
- het systeem van boetes geven als mensen te weinig geld hebben om iets te betalen is absurd
- de term populisme: wordt gebruikt om mensen in discrediet te brengen die vinden wat de mensen die op hen stemmen vinden
- kunnen bedrijven en hun eigenaren grondstoffen of patenten op algemene dingen bezitten

Kloppen onderstaande formuleringen?
Er is in Nederland door de weinige mensen die toch gingen stemmen niet massaal een signaal afgegeven dat de europese unie ongewenst is als dictatoriale machtsstructuur, ver van de mensen af en alleen uit op overheersing van de bevolkingen en het ongebreideld binnenscheppen van geld, macht en baantjes voor de vriendjes. Slechts 3 op de 10 nederlanders voelde zich moreel verplicht of had nog voldoende geloof in het functioneren van de democratie om een stem uit te brengen en procentueel bleven vooral de mensen die niet in dit type europa geloven weg omdat ze geen vertrouwen hebben in het uitvoeren van wat de kiezers willen. Het is erg jammer dat in Nederland naast een europa- kritische partij die won ook een pro europa partij een heel klein beetje winst haalde, te wijten aan de veelal negatieve aandacht die de media aan tegenstanders van dit europa besteden en de constante boodschap: terug is niet meer mogelijk. En natuurlijk is er ook een groepje mensen die goed geld verdienen aan dit europa, en die blijven niet thuis als ze het geheel een democratisch masker kunnen geven... Overigens, nu enkele dagen later, maandag 26 mei, is gebleken dat het anti-brussel gevoel van de mensen in europa zich toch enorm heeft vertaald in het stemgedrag, maar, en dat is weer wonderbaarlijk, dat blijkt geen enkele consequentie te hebben voor de machtsposities binnen het europese 'parlement'. En dat de bazen daar geen enkele consequentie verbinden aan het stemmen (of niet stemmen) van de mensen in Europa. Het enige wat hen interesseert is wie de volgende bezitters van titels en baantjes binnen hun machtsstructuur zullen worden. Ze willen gewoon doorgaan met het binnenharken van meer macht en het overheersen van de europese volkeren, en doen alsof er niets aan de hand is.

            enemies
illustratie uit 'Dragons of Feast'

MUZIEKTRADITIE

"Wij hadden thuis geen muziektraditie. Als ik bij mijn grootouders was stond daar een piano, waar ik soms een beetje op mocht proberen, wat ik het fijnste vond wat ik kende. Toen ik daar een keer weer kwam was de piano weg, en hij kwam terug als boekenkast. Ik kon dat niet begrijpen. Als ik iets met een instrument zou willen moest ik eerst naar de muziekschool op de vrije woensdagmidag, als zesjarige of zo. Een jaar theorie en dan blokfluit en dan wie weet... Dat was echt wel een goede straf om muziek af te leren. Dat hield ik niet vol. Gelukkig kreeg ik toen ik acht was een mondharmonica van een oom die me ook wat tips gaf voor het spelen. Wat ik vooral deed was improviseren op dat ding, zo maar een eind wegspelen. Mijn eerste gitaar verdiende ik met een krantewijk toen ik elf of twaalf was. En vanaf mijn veertiende schreef ik mijn eigen muziek en teksten.
In het begin waren dat kritische en vaak cynische nummers, geschreven vanuit een isolement. Later kwamen daar strijdbaarheid en tegelijkertijd een gevoel van onmacht bij.
Die elementen vind je nog steeds overal terug, en wel heel duidelijk in nummers als Ruby, Greetings from your Good Leader, Farmer John's Beautiful War, Hillberry Blue, Return of the Century... Ik moet eerlijk toegeven dat ik vanaf mijn eerste besef op deze aarde, toen ik twee of drie was, tot nu toe geen enkele persoonlijke groei bij mezelf kan konstateren."



                     -------------------------------

               adinkra en code
2 x dezelfde adinkra, supersymmetrie en computercode. Hier kom ik nog op terug.
Op internet vind je informatie over Craycin, waar dit symbool ook voorkomt en waar misschien een van de nummers van 'Onder de wolken, boven de zon' over zal gaan.

 

naar de inhoudsopgave

                        -------------------------------

Wat hieronder staat zijn kloppende constateringen?

Democratie is een goed ding, maar: als iedereen mag stemmen en mee mag beslissen en de uitkomst is vervolgens dat een steeds kleiner groepje steeds rijker wordt en een steeds grotere groep steeds armer, dan heb je verder geen argumenten nodig om aan te tonen dat er iets niet klopt.
Behalve als je aanneemt dat het de bedoeling is van een volk dat ze massaal steeds armer worden en dat een paar van hen steeds rijker worden.
Enkele van de dingen die de Nederlandse bevolking zijn ontstolen onder het mom van democratie en die nu in handen zijn van particulieren en/of buitenlandse bedrijven:
telefoonbedrijf
electriciteitsbedrijf
gasbedrijf
posterijen
openbaar vervoer
ziekteverzekering
woningbouwverenigingen
zorg
het Nederlandse geld
een groot gedeelte van ''''ons'''' 'europees' geld (euro)
bibliotheken (worden ontmanteld)
beslissingsmogelijkheid (bestaat alleen nog hypothetisch)
privacy (bestaat waarschijnlijk niet meer)
vertrouwen (is verdwenen)

Over het onderwijs, verpleging en de zorg voor ouderen en zieken wil ik het niet eens hebben hier. Als het ergens duidelijk is hoe onze samenleving is gedegradeerd onder leiding van politici ten behoeve van de financiele machtssector, de farmaceutische industrie en de voedings-manupilatieindustrie is het wel op deze gebieden.
En wat ook al bijna helemaal in handen is van de banken en hun (buitenlandse) eigenaren: de mogelijkheid om te betalen of geld te ontvangen.

Hier nog een link naar een artikel over de mentaliteit in de farmaceutische industrie (klik op deze zin). Ligt dit nu aan mij dat ik denk dat ik misschien nog liever dood ga dan hun medicijnen te gebruiken? Niet dat ik veel keus zal hebben volgens dit artikel. Maar ik ben er serieus over aan het denken of het niet goed zou zijn om als statement en als teken van walging voor hun praktijken geen medicijnen te accepteren als ik ziek wordt, alleen pijnstillers. En geen ziekenhuisopname. Ook als protest tegen wat de 'regering' heeft gedaan met onze gezondheidszorg en met de mensen die in de zorg werkten. Dan wil ik wel dat ze het geld dat ze niet hoeven te besteden aan mij besteden aan extra zorg voor iemand anders. Niet aan nog meer premies en salarisverhogingen voor die bestuursleden van bv Achmea. Maar ik weet niet of ik daar sterk genoeg voor zal zijn, of dat er een betere optie is.


Ik ben benieuwd of ik de 6 redenen waarom democratische volkeren zich laten bestelen en accepteren dat hun democratie gehijacked is en hun bevolkingen het idee krijgen dat ze dat moeten tolereren omdat het hun eigen schuld is, goed kan verwerken in 'Democraties rijk' . (Ik kan in ieder geval goed veel te lange zinnen maken.)
Niet alleen dat, maar ook de positieve oplossingen wil ik in het nummer 'Democraties rijk' verwerken. Dat houdt in creatief, intelligent (zal moeilijk zijn) en natuurlijk geweldloos.

 

BETAAL zo veel mogelijk met CONTANT geld anders ontstaat er een monopolie voor het virtuele 'betalingssysteem' waardoor gewone bijzondere mensen geen enkele macht meer kunnen hebben over betalingen en overmakingen, maar waarmee absolute controle over gewone bijzondere mensen kan worden uitgeoefend EN INTERNET MOET VRIJ BLIJVEN

Sorry, even afreageren...:
en als jij een klein winkeltje hebt, of een fritestent en je hebt je over laten halen (of ben je al gedwongen?) om daar een sticker te plakken met 'liever pinnen', realiseer je dan dat als jij in de toekomst iets doet of zegt wat iemand bij een bank of bij de hogerheid niet leuk vindt, dat jouw pinautomaatje uitgezet wordt en dat je dan geen mogelijkheid meer hebt om nog iets te doen. (Of beter nog: de getallen (wat vroeger geld was) van jouw pinmachientje gaan niet naar jouw rekening, maar rechtstreeks naar hen.) Er is dan geen gewoon geld meer, en niemand kan je dan iets geven of lenen om even eten te kopen. Je gaat dan met jouw (ongetwijfeld ook geblokkeerde) pinpasje naar een pinautomaat die alleen nog werkt voor goedgekeurde mensen. (Als de stroom niet is uitgevallen trouwens...) Ja, je kunt smeken of je alsublieft weer mee mag doen omdat je heel gehoorzaam zult zijn. 'Zeg maar wat ik moet doen, ik zal alles doen... Echt alles... !!!' Niet dat je daar dan nog keuze in hebt als je nog wilt leven. Wat je misschien dan toch niet meer wilt trouwens. En als ik schrijf 'smeken' lees dan: een e-mail formulier invullen als jouw internetaansluiting nog wel werkt en dan hopen dat een anoniem iemand, ergens op de wereld, het wil lezen...
Ook fijn voor jouw kinderen, meewerken aan zo'n wereld met je stickertje van 'liever pinnen !'...
Nu heb ik het natuurlijk verpest... Doet me denken aan een youtube TED filmpje dat ik zag: een reclamemaakster uit de voedselindustrie vertelde een geboeid en gaandeweg steeds ongemakkelijker publiek welke reclametrucks zij en haar collega's gebruiken om mensen rotzooi als voedsel te laten kopen. Vooral ook eten waarvoor enorm met dieren gerotzooid was. Met plaatjes erbij van de schokkende werkelijkheid. 'Maar', zei ze op het einde, 'dan kom ik nu toe aan het belangrijkste en krachtigste hulpmiddel dat wij als reclamemakers hebben om deze produkten goed te laten verkopen. Dat zijn jullie. De consumenten. Want jullie weten verdomde goed dat er niks van klopt maar dat is jullie te veel gedoe, daar hebben jullie geen zin in. Het kan jullie eigenlijk niets schelen, jullie willen een andere kant op kunnen kijken, en daar helpen wij gewoon mee.' En ze lachte fijntjes, een beetje verbitterd en eenzaam lachje aan het eind van haar voordracht. Ze kreeg geen applaus van het gaandeweg steeds meer ontzette publiek, het bleef helemaal stil... Intussen: ga zoveel mogelijk kopen waar zulke 'liever pinnen' stickers niet zijn. En vertel ook dat je dat doet. Of waar staat: 'Betalen met geld? Ja, graag!' In het boekje dat bij het album hoort komt ook zo'n sticker! En ook gratis te downloaden! En er komt ook een t-shirt.

Hier kuntu betalen met geld

contant betalen ja graag

Klik op bovenstaande afbeeldingen voor een gratis dowload om te printen en bij de kassa of voor het raam te hangen !

Intussen is het belangrijk dat wij onafhankelijk worden van centrale energievoorzieningen, dat internet vrij en toegankelijk blijft en dat iedereen dus zoveel mogelijk met contant geld betaalt en die betalingsmogelijkheid ook eist. En als je toch moet tanken, koop uitsluitend benzine bij bediende pompstations en betaal contant want niet alleen houd je banen in stand die de hogerheid niet meer wil, het zijn de enige plekken waar je nog gewoon benzine kunt kopen en de hogerheid en de banken willen dat ze verdwijnen zodat je straks niet meer zonder hun toestemming kunt reizen. Openbaar vervoer gaat nu al niet meer met geld. (Jouw pasje geblokkeerd voor het nummer waar je kaartjes (=toestemming) kunt kopen? Stroom uitgevallen? Jammer dan...) Als contant geld verdwijnt is het afgelopen met vrijheid van mensen. Banken, regeringen, politici en de bedrijven waar zij voor werken kunnen en zullen dan iedereen die het niet met hen eens is uitschakelen en zullen absolute macht uitoefenen over de bevolking. Nog makkelijker dan zij nu al doen in feite. En vergis je niet: degenen die de dienst uitmaken sluiten een pact met de duivel om hun macht te behouden. Symbolisch gezien, omdat er geen reden is om aan te nemen dat de duivel als bovennatuurlijk fenomeen bestaat, en letterlijk omdat de bewijzen er zijn dat zij als belangengroep eenzelfde evil en macht tentoonspreiden als hun mytisch voorbeeld. Zo is het bijvoorbeeld zo dat religieuze machthebbers hun gelovigen en andere mensen zelfs liever ten onder laten gaan aan een vijandig godssysteem, dan hun eigen positie op te geven.
En alhoewel er officieel een scheiding is van staat en godsdienst is dat in de praktijk niet het geval, net zo min als de grondwettelijke gelijkheid van mannen en vrouwen door de staat wordt gehandhaafd.
De aarde en het voortbestaan en de ontwikkeling van de mensheid worden bedreigd door twee evils: aan de ene kant religieuze idioten en aan de ander kant kapitalistische idioten. Het is overigens niet helemaal zeker in hoeverre het dezelfde groep van evile wezens is. In beide gevallen spelen hebzucht, egoisme, machtswellust en arrogantie een dominante rol.

greetings from your good leader 'Greetings from your Good Leader'. Dit nummer deed mee met de Abbey Road Festiviteiten als een van de ingezonden koorwerken.
Als je op de afbeelding klikt krijg je een versie van dit lied op YouTube te horen. Met de Vigilante Mary Choir !!!!

beatles on abbey road
Yeah. Yeah. Yeah. Yeah.(Vlak voor de iconische foto!)

 

terug naar de inhoudsopgave

         

Ik heb niks tegen geld. (Maar het moet natuurlijk geen fiat geld zijn, zie ook de link naar Four Horsemen bij de afdeling internet links.) Het is een handig ruilmiddel. En wij hadden 's werelds mooiste geld. Zo mooi dat het in het buitenland niet werd geaccepteerd omdat ze dachten dat het speelgoedgeld was. Er was dan een boek dat banken hebben waarin opgezocht kon worden hoe het nederlandse geld er uitzag. We hadden de snip, de zonnebloem, de vuurtoren. Het was prachtig. Het was hebzuchtgeld-overstijgend. Een symbool van de goede dingen die je er mee zou kunnen doen. Toen was ik even trots op de mensen in dit land. (Ton)

 

RANJA HEEFT PLEZIER

Dat is een boogie woogie. Ik was dus zo stom om een boogie woogie te schrijven, een van de moeilijkste dingen om te leren spelen op piano. Dit lied gaat over een meisje dat 'los in de blouse is' zoals mijn moeder vroeger zei. Dat zijn geweldige meisjes, ze doen heel veel mensen een groot plezier. Ik vind het bijzonder, en geweldig dat ze dat doen, mits natuurlijk ze er zelf ook van genieten! En ik haat ook dat laffe gegniffel van een bepaald type mannen daarover. Meisjes en vrouwen als Ranja geven cadeau's waarvoor iedereen dankbaar zou moeten zijn. Omdat niet iedereen dat is -mensen die allerlei dingen stiekem doen hebben vaak in het openbaar problemen met vrijheid van anderen- en omdat ik het altijd vervelend vind dat als iemand die toevallig zo heet (om diverse redenen wilde ik eerst Maria, en in het Engels Mary) daar dan last van kan hebben (en wel super trouwens dat iemand waarmee ik over dit dilemma sprak en die een 'gewone' naam heeft dat probleem helemaal niet zag en en zei dat ik rustig haar naam mocht gebruiken :-)), zocht ik een naam die niet echt bestaat maar juist precies zegt wat een kado en traktatie dat is. Vandaar Ranja, ik houd van Ranja...
Vraag: ben jij dan voor losbandigheid? Nee, totally niet, daar gaat het niet om. Ik ben tegen bezitterigheid en dubbele maatstaven en iemands persoonlijke vrijheid inperken. Het rare is, er zijn veel minder problemen mee als vrouwen gekocht worden. Politici hebben het kopen van sex zelfs gelegaliseerd zodat zij en hun zakenvriendjes daarvoor niet meer bestraft kunnen worden.

Nóg een vraag: Ton, denk jij dat iemand zit te wachten op een muzikant / halfgare kunstenaar en economie-bestudent die met dit soort dingen bezig is?
Vraag je dat aan mijn gare kant of aan mijn niet gare kant?

naar de inhoudsopgave

 

Ton sneu alleen Stefan Nijssen
Ton Sneu Alleen Stefan Nijssen
De Wisch Time Carriers 'Advance Team'
Ton (links, tijdens optreden als De Wisch Sneu Alleen) gitaar, piano en zang, Stefan (rechts, tijdens optreden met super band Minsekinder) trompet, bugel, percussie en zang.
                             foto's Ton: Henk Eggens, VanSlag

 

     ---------------------------------------------

 

 

LIED MET CIJFER IN DE TITEL: 3 BEAUFORT

Ton vindt dat er te weinig cijfers in songtitels zijn.
'Waren er maar meer cijfers in songtitels', zegt hij altijd.

Hoe krijg je het voor elkaar? Ik houd van twee dingen geweldig veel: van cijfers in titels, en van het weer. En hier heb ik ze alletwee gecombineerd. Een lied over het weer met een cijfer in de titel !!! Hoe gelukkig kun je zijn? (De illustratie links bovenaan deze pagina komt uit een boekje met 22 van dit soort tekeningen dat ik jaren geleden maakte.)

weer naar boven


Paradoxaal. Het feit dat ik nog steeds leef komt (behalve door het toeval waardoor ik nog geen ongeluk heb gehad of een dodelijke ziekte en ook nog niet ben vermoord) zonder meer door het feit en de gedachte dat ik altijd nog zelf een einde aan mijn leven kan maken als het echt niet meer te doen is. En iets anders: ik heb de afgelopen twintig jaar of zo maar één keer een interview gelezen met iemand die mij verraste met zijn denken en waarvan ik dacht dat hij echt origineel was. En ik ben dus vergeten wie dat was. Deze en andere dingen in '3 Beafort'. En voor de tweede keer het woord diesel? De eerste keer dat ik het kon gebruiken was in 'Farmer John's Beautiful War'. Soms verheug ik me een heel optreden op die zin met dat woord!


foto van frank zappa
Frank Zappa, hij en zijn muziek zijn een groot cadeau. Nog steeds.
http://youtu.be/KZazEM8cgt0

 

ONS GEHEIME GELIEFDE GRONINGEN

Na afloop van een optreden met Albon Elm in ons geliefde Groningen (deze provincie en zijn inwoners kunnen niet genoeg worden geroemd, terwijl het tegelijkertijd een goed bewaard geheim moet blijven om het in stand te kunnen houden), vroeg iemand mij waarom ik geen protestlied schreef over de aardbevingen. Hij had opgemerkt dat veel van mijn liedjes een -vriendelijk gezegd- gruwelijk kritische toon hadden maar dat dat vaak niet opviel door de melodieen en de presentatie, zeker niet als Liesbeth ze zingt. En ik was best wel blij toen hij bij het zien van de uitdrukking op mijn gezicht zich ineens realiseerde: 'Oh ja, daarover, over dat soort dingen en het mechanisme daarachter, gaat het natuurlijk allang in jouw teksten.'

Albon Elm

Mijn teksten zijn soms heftiger dan ze lijken te klinken, zeker als Liesbeth ze zingt... Maar Liesbeth en ik spelen ook hele lieve liedjes. Zoals Dream Sweet Little Dreams Tonight (klik hier) en Polly Jean (klik hier).


HOE KAN DAT NOU?

Er was iets dat ik me altijd afvroeg, in verband met dat europa gedoe. En in verband met het ons door de strot duwen van die euro. Zoals ze dat met ganzen doen voordat die geslacht worden om van die paté te krijgen. Hoe kan het dat politici daar aan meedoen, die geven nooit macht af, wat zit er in voor hen? Is het feit dat het ondemocratisch is en moeilijk controleerbaar aantrekkelijk voor hen, of worden ze gechanteerd of omgekocht (dat is eigenljk hetzelfde), wat is daar precies aan de hand? En toen zag ik laatst op tv, een paar dagen na de 'europese verkiezingen' die wederom een nee tegen dit europa als uitslag hadden voor zover mensen nog meededen aan die verkiezingenfarce, waar toch niks van aangetrokken wordt, hoe het zit (ik heb zelf geen tv, dus ik ben wat minder ingepakt door die constante 'uitleggen' en 'wij zijn betrouwbaar en hebben het beste met iedereen voor' praatjes van 'regeerders' en hun vriendjes): los van andere redenen, ze hebben niet minder macht maar juist veel meer! In rijen zwarte auto's reden ze voor, elkaar handen gevend en lachend, de presidenten en hun lakeien, mannen en een enkele vrouw die weg van hun kleine landjes samen gingen overleggen hoe ze hun macht over ons sukkels nog verder uit kunnen breiden. Uitslagen van verkiezingen of niet...

EN HIER NOG IETS

Kan iemand uitleggen hoe het mogelijk is dat de 'euro munten' heel moeilijk van elkaar te onderscheiden en totaal gebruiksonvriendelijk zijn? Dat kan toch alleen maar a: als iedereen die betrokken was bij het ontwerpen daarvan volledig debiel is, of b: het expres is ontworpen om niet te werken en contant betalen te verzieken, of c: ontworpen en goedgekeurd door een combinatie van debielen en uitgekookte leugenaars. Ik ga voor c. En wanneer worden de Engelsen nou eens zo achterlijk om dat geld ook in te gaan voeren? Je hoort ze er niet echt meer over...

Weten ze dat ik er ben? Janee keek rond, naar de mannen en vrouwen aan de tafel. Je komst is aangekondigd, zei het meisje tegenover hem, of ze weten dat je er al bent weet ik niet...

Uit Tons 'Janee'.

 

Won't you dance?

Dans: schrijven en voorlezen met je lichaam
je lichaam niet functioneel gebruiken
lichaam als communicatie middel
dans is van een hogere orde en begrijp ik niet.

 

Het is zeer teleurstellend allemaal. De enige dingen waar ik nog een goed gevoel over heb, hebben allemaal te maken met kunst en voortschrijdend wetenschappelijk en natuurkundig inzicht, en met de bijzondere dingen die gewone mensen op kleine schaal voor elkaar doen...
Politici, en de mensen waar politici voor werken, blijken alleen uit te zijn op macht en geld. Iets anders interesseert hen totaal niets, zolang ze er maar mee weg komen. En daar hebben ze veel helpers voor, ook bij de media. En het maakt hen niets uit of ze daarvoor mensen moeten bestelen, tot slaaf moeten maken, of zelfs de hele aarde vernietigen.

FOUT GEDACHT ?

Er is veel dat ik niet weet en dat ik niet snap. Ik ga af op wat ik zie, hoor en lees en probeer daar zo goed en logisch mogelijk mee om te gaan. Ik haat het als je goed oplet en echt luistert terwijl je meedenkt en je hoort dan dat wat iemand zegt gewoon onzin is maar dat het gepresenteerd wordt als iets met inhoud, of als je met vertrouwen luistert dat het dan ook niet opvalt dat het krom is. En het is schandalig wat er zo gebeurt met de rechten en de levens van mensen en met de informatie die je krijgt.
Als iemand informatie heeft die kan helpen om wat ik vind en denk te verbeteren of terecht te veranderen dan houd ik me aanbevolen. Want ik heb er geen belang bij om star te zijn of ongelijk te hebben.
Bijvoorbeeld, heb ik gelijk als ik denk dat de Volkskrant een goed verborgen rechtse agenda heeft en dat de pvda als het erop aankomt steeds helpt om alles van de arbeiders af te pakken? En hoe kun je in godsnaam blij zijn en zelfrespect hebben als je altijd te weinig geld hebt om te functioneren.
En in het verlengde hiervan:
het kan steeds zijn dat ik dingen op deze pagina verander, je leest al mee met een werk in wording, tijdens het proces. Niet alles wat je leest klopt met wat ik vind of wil gaan zeggen. Het is alsof je de hogerheid (voorheen onderdeel van de overheid) bent die stiekem meekijkt in de bestanden op een computer terwijl iemand aan het schrijven is, maar in jouw geval met toestemming van de schrijver. En niet stiekem.

10-9-2017. Ik verwacht over een paar jaar, als ik dan nog leef, te worden vermoord door extremistische feministes, die tegenwoordig vechten voor het recht van vrouwen om onderdrukt te worden/door extreem rechtse godsdienstfanaten/door linkse fascisten (dat is allemaal één pot nat), of door gewoon een sukkel opgestookt door de media. Of door iemand ingehuurd door de macht achter godsdiensten, bedrijven en politici. En het zal me een eer zijn.

 

7 april 2015.WAARHEID VERBERGEN IS TOT IN DE EEUWIGHEID ONMOGELIJK Als ik niet in de muziek etc was gegaan, was ik full time filosoof/astronoom geworden. En dat heb ik toch mijn hele leven part-time kunnen doen.
En hier is een link vanuit mijn denken over astronomie die ik leg naar mijn 'gewone' werk:
één van de dingen die duidelijk worden vanuit de astronomie, de wiskunde en de nieuwste wetenschappelijk inzichten, is dat bijvoorbeeld censuur wel mogelijk is, maar dat mis-daden en eenmaal bestaande informatie nooit meer kunnen worden verborgen. Alles blijft eeuwig toegankelijk. En zal eeuwig consequenties hebben. En het meest bijzondere: positieve dingen zullen dus ook a!tijd doorwerken.

Ik denk dat het geldt voor alles dat ooit licht/straling heeft gereflecteerd. Of wat zich bijvoorbeeld in een magnetisch of zwaartekrachtveld heeft bevonden. En dat is alles. Maar het gaat zelfs nog veel verder dan dat, en daarover later meer.


 

foto's:
De Wisch
Ton achter keyboard in Oude Remise: Willem Noordstrand
TimeCarriers: niene.nu
Albon Elm: Moniek Bongers
Ton met zonnebloemen en met gitaar bij VanSlag: Henk Eggens

Mocht je naar aanleiding van 'Onder de wolken, boven de zon' of/en naar aanleiding van deze webpagina contact op willen nemen: mail@dewisch.nl

naar boven (niet naar de hemel)

 

     ---------------------------------------------

 

31 mei 2015. Het werk aan 'Onder de wolken, boven de zon' ligt even een beetje stil. In september pak ik het weer op. De reden is dat eerst de 2e cd van Albon Elm klaar moet en het werk aan 'Farmer John's Beautiful War' (zie de link hieronder) ook even voorrang heeft, gezien de dreigingen van Monsanto, 'Europese' politici en Goldman Sachs om van deze wereld een steeds dictatorialere plaats te maken waarin hebzucht en machtswellust met dank aan manipulatie, omkoperij, geweld en chantage heersen.

Hier een link naar een van de versies van De Wisch niet zo Sneu Alleen van 'Farmer John's Beautiful War' op You Tube: https://youtu.be/SXDm-sdj2kc .

In het informatieblokje onder deze video vind je nog een link naar de conceptvideo met audiofragment uit de documentaire 'David versus Monsanto', met toestemming van de maker daarvan, Bertram Verhaag van DENKmal-Film.

 

5 RUITERS EN GODinnEN OP DE MAAN

2 november 2015. Op deze dag even gewerkt aan '5 ruiters en godinnen op de maan', een nummer in de pure folktraditie, met een soort reels. Onder deze titel deed ik het optreden van De Wisch (niet zo) Sneu Alleen op 27 september in Nieuwolda. Oorspronkelijk zou het heten 'De 4 of 5 ruiters', maar zo'n type naam bewaar ik nu voor een ander nummer. Dit is ook het nummer dat me -in zijn instrumentale versie- door het straatzangersfestival in Appingedam heen heeft gesleept. Dat was echt een zware dag, en ik was eigenlijk de enige straatzanger, in m'n eentje met m'n akoestisch gitaartje en mijn liedjes. Iedereen was versterkt, of met een opgenomen bandje en met satelietverbindingen... En met meerderen... Behalve één onversterkt meisje dat dapper en prachtig vanaf papier klassiek akoestisch gitaar speelde op nylon snaren.

naar de inhoudsopgave

Ik denk toch dat gedichten, in een boekje, gewoon op papier, en niet voorgelezen, de meest intense en echtste vorm van kunst zijn. De essentieelste. Zoals de theoretische wiskunde het belangrijkste is in de wetenschap. En dat de logica die met beide vormen gepaard gaat, tot besef kan leiden en de essentie zou moeten zijn van al het denken en voelen. Een op besef gerichte logica die volkomen ontbreekt in de politiek en in het bedrijfsleven.